Ogromne zmiany, które ostatnie lata przyniosły w sposobie rozumienia zaburzeń neurorozwojowych, wiążą się przede wszystkim z nieocenioną korzyścią dla Pacjentów. Ich trudności, do tej pory mylnie utożsamiane z innymi jednostkami chorobowymi, mogą być teraz skutecznie leczone. Te zmiany stanowią jednak także duże wyzwanie dla psychiatrów.
W powstających nowych wersjach podręczników, opracowaniach i artykułach naukowych często można znaleźć sprzeczne informacje. Jakim źródłom można więc ufać?
Dylematem lekarzy jest też to, jak podchodzić do Pacjentów, którzy sami podejrzewają u siebie ADHD i zgłaszają się do gabinetu właściwie po potwierdzenie swoich przypuszczeń. Jak równoważyć szacunek i uważność na spostrzeżenia Pacjentów z krytycznym spojrzeniem na całokształt ich funkcjonowania i diagnostyką różnicową?
Kolejną trudnością, o której często słyszymy w trakcie naszych rozmów z psychiatrami, jest brak jednoznacznych wytycznych co do rozpoznawania i leczenia ADHD. Inaczej powinniśmy podejść do osoby, która zgłasza się do psychiatry po raz pierwszy, inaczej do leczącej się psychiatrycznie już od wielu lat; uwzględniać musimy także takie czynniki, jak płeć i wiek naszych Pacjentów z ADHD.
Nadchodzące szkolenie to praktyczne kompendium opracowane przez specjalistów dla specjalistów. Psychiatrzy z wieloletnim doświadczeniem w leczeniu zaburzeń neurorozwojowych pokażą Ci, jak rozpoznawać i leczyć ADHD u Pacjentów w różnym stanie zdrowia i na różnych etapach życia. Medyczna perspektywa zostanie uzupełniona modułem autorstwa psycholożki i psychoterapeutki – superwizorki procesów diagnostycznych, popularyzującej interdyscyplinarne podejście do diagnozy i psychofarmakoterapii ADHD.
Moduł I – diagnostyka ADHD ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy różnicowej; specyfika ADHD u kobiet – lek. Agata Todzia-Kornaś
1. Diagnostyka lekarska w kierunku ADHD u dorosłych: na co zwrócić uwagę?
2. Najczęstsze współchorobowości w ADHD: jak przeprowadzać diagnostykę różnicową?
3. ADHD u kobiet. Zmiany hormonalne w czasie życia i ich wpływ na objawy ADHD
4. Leczenie ADHD u kobiet w ciąży i karmiących piersią
Moduł II – rola i znaczenie oceny psychologicznej i psychoterapii w diagnozie oraz leczeniu ADHD osób dorosłych – mgr Olga Maracewicz
1. Rekomendacje dotyczące diagnozy psychologicznej w ADHD osób dorosłych
2. Cele i wartość badania psychologicznego oraz neuropsychologicznego – kiedy warto kierować Pacjenta z podejrzeniem ADHD na badanie do psychologa lub neuropsychologa?
3. Zakres badania psychologicznego i jego znaczenie w diagnozie różnicowej ADHD z autyzmem, zaburzeniami osobowości i innymi zaburzeniami zdrowia psychicznego
4. Wystandaryzowane narzędzia stosowane w diagnostyce psychologicznej
5. Co po diagnozie – kiedy pacjent z diagnozą ADHD potrzebuje terapii, a kiedy psychoedukacji I treningu? Jakie programy poznawczo-behawioralne wykorzystuje się w pracy z Pacjentami z ADHD? Jaka jest rola lekarza psychiatry w budowaniu i podtrzymywaniu motywacji Pacjenta do pracy z psychologiem?
Moduł III – leczenie ADHD u Pacjentów bez współchorobowości lub ze współwystępującymi zaburzeniami zdrowia psychicznego – dr n. med. Tomasz Gondek
Na webinar zapraszamy wszystkich lekarzy (psychiatrów, neurologów, POZ lub innych specjalności), którzy chcą poszerzyć swoje rozumienie trudności Pacjentów neuroatypowych, leczyć i diagnozować ADHD zgodnie z najnowszym stanem wiedzy.
dr n. med. Tomasz Gondek – doktor nauk medycznych (absolwent Katedry Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), lekarz specjalista psychiatra, założyciel Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Laureat stypendium Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego – EPA ECP Scholarship Programme. Członek Sekcji Edukacji Światowego Towarzystwa Psychiatrycznego WPA oraz EPA Early Career Psychiatrists’ Committee. Jego zainteresowania kliniczne skupiają się przede wszystkim wokół współwystępowania zaburzeń psychicznych z zaburzeniami neurologicznymi i somatycznymi, neuropsychiatrii, neuroobrazowania, leczenia zaburzeń neurorozwojowych. Wielokrotnie występował w roli prelegenta na polskich i zagranicznych konferencjach naukowych.
lek. Agata Todzia-Kornaś – lekarka konsultująca psychiatrycznie osoby dorosłe, asystentka w Katedrze i Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Absolwentka stażu z zakresu psychiatrii konsultacyjnej i neuropsychiatrii w Cleveland Clinic Ohio USA oraz wymiany naukowej na Uniwersytecie Paris Sud we Francji. Laureatka stypendium naukowego The International College of Neuropsychopharmacology(CINP). Członkini Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Sekcji „Neurodevelopmental Disorders Acrossthe Lifespan” oraz Sekcji „Women’s Mental Health” Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Uczestniczka pilotażowego kursu European College of Neuropsychopharmacology „A modernised concept of ADHD”.
mgr Olga Maracewicz – psycholożka-diagnostka i psychoterapeutka poznawczo-behawioralna z wieloletnim doświadczeniem w pracy z Pacjentami. Specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci oraz dorosłych z zaburzeniami neurorozwojowymi. Doświadczenie zdobywała między innymi w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii, Mazowieckim Szpitalu Bródnowskim oraz Psychiatrycznym Oddziale Dziennym przy ul. Koszykowej. Przez wiele lat pracowała również w oświacie. Od lat praktykuje jako szkoleniowiec, prowadząc kursy dla kadr w edukacji oraz treningi psychoedukacyjne, wychowawcze.
W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]