Między idealizacją a dystansem - jak angażować Pacjenta w terapię? Demonstracja sesji

Certyfikowane szkolenie online


Specjalisto! Czy zdarza Ci się spotykać w swojej praktyce z Pacjentami, którzy:

  • wydają się “idealnymi” uczestnikami psychoterapii - zgadzają się z każdą Twoją interpretacją, podkreślają, jak wysoko Cię cenią, biorą sobie do serca każdą Twoją opinię i wskazówkę - ale pomimo to masz poczucie, że coś jest nie tak, a idealizacja Twojej osoby w szerszej perspektywie utrudnia przebudowę osobowości i realizację założonych celów terapeutycznych?
  • przychodzą do Ciebie po gotowe rozwiązania i mają bardzo duże wymagania wobec terapii - choć sami przejawiają minimalne zaangażowanie? Masz poczucie, że nakładają na Ciebie dużą presję, odczuwasz napięcie przed każdą kolejną sesją i jednocześnie nie wiesz, jak omówić z Pacjentem te trudności, jak przywrócić prawidłowy “układ sił”?

Z własnego doświadczenia wiemy, że praca z takimi Pacjentami bywa bardzo trudna. Nawet doświadczeni terapeuci często nie wiedzą, jak podjąć z nimi rozmowę o tym, co dzieje się w relacji terapeutycznej - w sposób otwarty, ale jednocześnie niezagrażający. Jak przekuć te trudności w okazję do wsparcia Pacjenta w lepszym rozumieniu siebie i przybliżenia go do realizacji założonych celów terapeutycznych? 

Nadchodzimy z odsieczą! Zapisz się na w 100% praktyczne szkolenie - demonstracje sesji z Pacjentem idealizującym i mało zaangażowanym/przenoszącym odpowiedzialność za terapię na specjalistę. 

Dlaczego warto skorzystać z demonstracji sesji?

  • W praktyce uczysz się, jak wykorzystywać w gabinecie techniki zaczerpnięte z książek czy szkoleń. Robisz to na najskuteczniejszy możliwy sposób, czyli poprzez modelowanie.Obserwujesz, co i jak mówi terapeuta, jak buduje interwencję i, co nie mniej ważne, - kiedy podaje ją Pacjentowi. 
  • Minimalizujesz ryzyko, że zastosujesz jakąś interwencję niezgodnie z przeznaczeniem, źle zrozumiesz jej sens itp. Obniżasz tym samym swój lęk przed wyzwaniami w pracy gabinetowej, korzystania z konfrontacji i innych technik terapeutycznych. 

W demonstracji występują dwie psychoterapeutki: jedna z nich wciela się w rolę Pacjentki, a druga niczego nie udaje - pracuje dokładnie tak, jak na co dzień w swoim gabinecie. Dzięki temu masz gwarancję, że przebieg sesji jest wiarygodny po obydwu stronach, bo terapeutka-aktorka również pomogła już setkom osób i wie, jak zachowują się ludzie doświadczający różnych zaburzeń i kryzysów. 

PRAKTYCZNY PROGRAM 

  • Wprowadzenie: jak rozumieć “problematyczne” postawy Pacjenta - idealizację lub przenoszenie odpowiedzialności za terapię na terapeutę i jaki jest ich związek z:
  • lękiem,
  • oporem,
  • przeniesieniem,
  • unikaniem konfrontacji?
  • 2 demonstracje sesji:

W trakcie pierwszej demonstracji poznasz Pacjenta idealizującego terapeutę: nadmiernie podkreślającego jego pozycję i umiejętności, uległego, zgadzającego się z każdą interpretacją czy sposobem rozumienia terapeuty, zarazem oczekującego konkretnych rozwiązań i kierunków działania. To osoba krytyczna wobec siebie, a idealizująca innych, co przejawia się również w relacji terapeutycznej. 

Na własne oczy zobaczysz, jak doświadczona terapeutka radzi sobie z tym wyzwaniem i wykorzystuje sposób, w jaki Pacjent wchodzi w relację w gabinecie, do omówienia ogólnych wzorców jego zachowań. Zobaczysz m.in., jak:

  • nazywać postawy Pacjenta i empatycznie go z nimi konfrontować,
  • wraz z Pacjentem poszukiwać podstaw tego schematu, eksplorować jego aspekty poznawcze i emocjonalne, 
  • docierać do niewyrażonych dotychczas emocji. 

W drugiej demonstracji poznasz Pacjenta, który nie idealizuje terapeuty, za to jest “gościem” na terapii - nie do końca jest pewien, co w ogóle robi w gabinecie, oczekuje gotowych rozwiązań, nie przejawia odpowiedzialności za proces terapii - można odnieść wrażenie, że przyszedł, aby zobaczyć, “z czym to się je” i wziąć od terapeuty tyle, ile się da. Oczekuje od specjalisty bardzo dużo, będąc jednocześnie minimalnie zaangażowanym. 

Zobaczysz, jak pracować z takim Pacjentem, wykorzystując m,in.:

  • klaryfikację,
  • konfrontację,
  • techniki pracy nad motywacją, 
  • psychoedukację. 
  • Podsumowanie: omówienie demonstracji i zastosowanych technik 

Na szkolenie zapraszamy wszystkich specjalistów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności kliniczne i poznać warsztat pracy najlepszych psychoterapeutów. Nasza propozycja jest skierowana zarówno do studentów psychologii i początkujących psychologów/psychoterapeutów, jak i specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem. 


W demonstracjach wystąpią:

Lidia Karasiewicz: certyfikowana psychoterapeutka Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, psycholożka. Od wielu lat prowadzi psychoterapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży oraz terapię par i rodzin. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z Pacjentami cierpiącymi na depresję, zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe, reakcję na ciężki stres, zaburzenia adaptacyjne i pod postacią somatyczną. Szczególnym obszarem jej zainteresowania jest także psychoterapia osób z diagnozą choroby afektywnej dwubiegunowej. W PsychoMedic prowadzi grupę wsparcia dla Pacjentów z ChAD, a także staż psychoterapeutyczny Psycholog Praktyk dla studentów i absolwentów. Przez Kursantów ceniona za dar konkretnego i ciekawego przekazywania wiedzy. Na co dzień pracuje w modelu psychodynamicznym z elementami podejścia analitycznego i systemowego.

Zofia Grabowska-Sznajder: psycholożka, psychodietetyczka. Wspiera nastolatki i dorosłych pacjentów zmagających się z otyłością, celiakią, anoreksją, a także osoby pragnące zmienić swój styl życia. Podpowiada, jak powrócić do naturalnego żywienia, aby ciało stało się przewodnikiem i doradcą żywieniowym. Pracuje w nurcie TSR (Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach) oraz NVC (Porozumienia bez Przemocy). Ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej SWPS – Uniwersytet Humanistycznospołeczny, specjalizując się w psychodietetyce. W swojej praktyce łączy zdobyte doświadczenia, pomagając klientom zadbać o zdrowie i szczęście. www.przyjacieljedzenia.pl

Co zyskam wykupując bilet na szkolenie online?

W cenie zawierają się:

– udział w szkoleniu online „na żywo” – spotkanie odbywa się w pokoju webinarowym ClickMeeting;

– możliwość obejrzenia nagrania godzinnego szkolenia przez 90 dni od daty premiery/zakupu nagrania;

– imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach Akademii Terapeuty PsychoMedic.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego;

– zaproszenie do zamkniętej grupy „Społeczność Akademii Terapeuty” na portalu Facebook.

Sprawdź ofertę subskrypcji naszych szkoleń TUTAJ

Sprawdź inne szkolenia PsychoMedicEDU

"Pierwsze spotkanie z parą - zalecenia dla specjalistów i rozwiązania dla najczęstszych dylematów" dr Bartosz Zalewski "Diagnoza różnicowa u dzieci: ASD, zaburzenia więzi, nieprawidłowo kształtująca się osobowość" mgr Martyna Czopowicz "Relacja terapeutyczna jako dźwignia zmiany w psychoterapii i pomocy psychologicznej" mgr Katarzyna Krasuska-Turzyniecka "Pierwsze spotkanie z Pacjentem - jak dobrze przeprowadzić konsultację?" mgr Lidia Karasiewicz "Farmakoterapia a proces psychoterapeutyczny" dr Piotr Markowski "Tajemnice i pułapki przeszłych zranień - praktyczne wskazówki do pracy z Pacjentem" dr Bogna Szymkiewicz-Kowalska "Stając się psychoterapeutą - kurs dla każdego wkraczającego na terapeutyczny szlak" mgr Lidia Karasiewicz ”Terapia schematu w pracy z Pacjentami przeżywającymi trudności w relacjach” mgr Przemysław Mućko ”Poradnictwo psychologiczne dla dzieci i młodzieży – kurs dla początkujących psychologów i studentów” mgr Martyna Czopowicz „Diagnoza i terapia dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi” mgr Martyna Czopowicz „Diagnoza psychologiczna w kierunku autyzmu u dorosłych” mgr Agata Kowalska „Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o… – pieniądze i ich znaczenie w relacji terapeutycznej” mgr Alicja Kubiak „Wzbogać swój warsztat o techniki EMDR – prezentacja metody na przypadkach” dr n. społ. Maria Matynia „Techniki terapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń odżywiania” mgr Dorota Kozak „Borderline: wyzwania w pracy z Pacjentem z pogranicza” dr hab. n. med. Anna Mosiołek
Masz pytania? 

W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]