Parentyfikacja to zjawisko polegające na przejęciu przez dzieci ról i obowiązków osób dorosłych: wtedy, gdy ich opiekunowie nie są w stanie w pełni się z nich wywiązywać. Często występuje w rodzinach z problemem alkoholowym, ale także wtedy, gdy rodzice mają problemy natury psychicznej, przewlekle chorują lub borykają się z problemami finansowymi. Bycie dzieckiem w „odwróconej roli” wiąże się zwykle z zaspokajaniem potrzeb emocjonalnych osób najbliższych kosztem potrzeb własnych.
Przekłada się to na pewien charakterystyczny sposób przeżywania siebie i funkcjonowania w relacjach w dorosłości, nazywany również potocznie syndromem Dorosłego Dziecka z Rodziny Dysfunkcyjnej (DDD) lub Dorosłego Dziecka Alkoholika (DDA). Osoby dotknięte parentyfikacją w dzieciństwie często jawią się jako troskliwe, opiekuńcze i sumienne w stosunku do innych, doświadczając jednocześnie trudności z dbaniem o siebie i stawianiem granic w relacjach. To z kolei nierzadko prowadzi do pojawienia się u nich problemów natury psychicznej, a w konsekwencji – do poszukiwania wsparcia w gabinecie psychologa/psychoterapeuty.
Program szkolenia stworzyliśmy z myślą o psychoterapeutach, wszystkich osobach działających w obszarze pomocy psychologicznej, reprezentantach innych zawodów, które wiążą się z kontaktem z osobami z doświadczeniem parentyfikacji – oraz o osobach kształcących się w wyżej wymienionych kierunkach. Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem szkolenia również wszystkich tych, którzy chcą wzbogacić swój warsztat o terapię schematów.
Uwaga! Webinar zalicza godziny praktyk studenckich, stażu. Godziny mogą się sumować, gdy wybierzesz więcej niż jeden webinar. Podbijamy dziennik praktyk przy 5 (lub więcej) ukończonych szkoleniach. Zainteresowanych studentów prosimy o kontakt na: [email protected]
Certyfikat ze szkolenia można użyć do przedłużenia certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej PTTPB.
Podczas webinarium zostały poruszone następujące zagadnienia:
1. Charakterystyka i rozumienie zjawiska parentyfikacji
– Kiedy mamy do czynienia z parentyfikacją? Jak ją rozpoznać, rozmawiając z Pacjentem_ką w gabinecie?
– Najczęstsze problemy i zaburzenia u osób, które doświadczyły parentyfikacji;
– Rozumienie parentyfikacji w modelu terapii schematu: najczęstsze rodzaje i sposoby badania potrzeb emocjonalnych oraz schematów i trybów u osób, które doświadczyły odwrócenia ról.
2. Specyfika terapii oraz strategie terapeutyczne w pracy z osobami z doświadczeniem parentyfikacji
– Na co zwracać uwagę podczas wywiadu (historia, funkcjonowanie w bieżących relacjach)?
– Tworzenie konceptualizacji przypadku oraz relacji terapeutycznej z Pacjentem_ką;
– Praca z trybami schematów: tryby radzenia sobie i obrony, tryby Wewnętrznego Krytyka, docieranie do Wewnętrznego Dziecka i jego potrzeb;
– Wyzwania związane z pracą własną poza gabinetem;
– „Pitfalls & tips” – jakie są typowe pułapki w terapii i jak ich uniknąć?
Psycholog i psychoterapeuta pracujący w nurcie terapii schematu, z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze pracy terapeutycznej, dydaktyczno-szkoleniowej i naukowej. Ukończył studia na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS, po których przez kilka lat pracował naukowo i dydaktycznie w Zakładzie Psychologii Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doświadczenie w pracy terapeutycznej zdobywał w praktyce prywatnej, a także m.in. na Oddziale Leczenia Zaburzeń Nerwicowych. Szczególnie ważnym obszarem jego pracy jest terapia osób pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych i rodzin z problemem alkoholowym, ofiar przemocy oraz osób z doświadczeniem traumy. Prowadzi bloga „Psychowiedza”, za pośrednictwem którego popularyzuje praktyczną wiedzę z zakresu terapii schematu.
W cenie zawierają się:
– nagranie 3-godzinnego szkolenia przez 90 dni od daty otrzymania wiadomości z dostępem do nagrania;
– imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach Akademii Terapeuty PsychoMedic.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego;
– zaproszenie do zamkniętej grupy „Społeczność Akademii Terapeuty” na portalu Facebook.
„Podobało mi się wszystko. Świetnie prowadzone, zrozumiałe, dużo przykładów, rad. Konkretne przykłady do pracy z Pacjentem, nie tylko książkowa wiedza.”
UCZESTNICZKA SZKOLENIA
„Warsztat cenny merytorycznie. Bardzo pomocne były też dla mnie przykłady oraz sesja Q&A.”
UCZESTNICZKA SZKOLENIA
„Jestem bardzo zadowolona i wdzięczna, że w tak łatwy i prosty sposób zdobywam wiedzę, a certyfikaty zdobią moje ściany. Warto się uczyć, odbywać szkolenia, świat gna do przodu problemy psychiczne narastają. Im więcej wiemy tym bardziej możemy pomóc i budować świat piękny, piękniejszy z każdym dniem. Serdeczne podziękowania dla Akademii Terapeuty.”
UCZESTNICZKA SZKOLENIA
„Jak zwykle szkolenie na 5 gwiazdek”
IZA
UCZESTNICZKA SZKOLENIA
„Rewelacyjne szkolenie. Bardzo dziękuję!”
UCZESTNICZKA SZKOLENIA
W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]