Jesteś psychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem, nauczycielem, pracownikiem pomocy społecznej? A może jesteś rodzicem dziecka, które nie radzi sobie ze złością i okazuje ją poprzez różne formy agresji lub wręcz przeciwnie - tłumi ją, jest nadmiernie nieśmiałe i brak mu asertywności? Jeśli odpowiedź na choć jedno z tych pytań brzmi “tak”, nasz kurs TZA z pewnością jest dla Ciebie 🙂 Przygotujemy Cię zarówno do prowadzenia zajęć w charakterze profesjonalnego trenera TZA, jak i wykorzystywania elementów TZA w innej formie pracy z dziećmi.
Szkolenie TZA zaprojektowaliśmy zgodnie z zasadą „maksimum praktyki, minimum teorii”. Materiały szkoleniowe zawierają wyłącznie informacje istotne z perspektywy prowadzenia treningów i wspierania rozwoju psychospołecznego Uczestników. Z nami uczysz się konkretnie i na luzie. A wszystko to w atrakcyjnej formie online! Możesz uczyć się z domu, pracy, na spacerze, a nawet z leżaka na wakacjach.
Trening Zastępowania Agresji (tzw. trening zastępowania agresji Goldstein, określany również jako terapia gniewu lub trening kontroli złości) obejmuje cykl specjalistycznych zajęć, prowadzonych w oparciu o metodę Arnolda Goldstein. Zajęcia TZA opierają się na założeniu, że dziecko, dla którego trudność stanowi radzenie sobie z agresją czy gniewem, chce i potrzebuje tego samego, co każda inna osoba. Brak mu jednak narzędzi i umiejętności do tego, by osiągać swoje cele w konstruktywny sposób. Zajęcia, których prowadzenia chcemy Cię nauczyć, oparte są na empatycznym i opartym na współpracy podejściu do dziecka nieradzącego sobie ze złością. TZA ma formę twórczych warsztatów, w trakcie których wyposażamy Małego Człowieka w nowe zachowania, będące skutecznymi i alternatywnymi dla działań nieakceptowanych społecznie. Trener TZA wychodzi z założenia, że nie istnieje coś takiego, jak “leczenie agresji” czy “terapia dzieci agresywnych”: jego celem jest pokazanie dziecku, że złość jest ważną i cenną emocją, ale należy radzić z nią sobie i wyrażać ją tak, aby nie krzywdzić tym ani siebie, ani innych.
Trening TZA daje dzieciom możliwość przećwiczenia w bezpiecznych warunkach nowych sposobów radzenia sobie. Uczestnicy uczą się również dostrzegać możliwe konsekwencje swoich zachowań: zarówno te negatywne, jak i pozytywne. Cele te realizujemy przede wszystkim w oparciu o analizę i odgrywanie trudnych sytuacji - proponowanych przez trenerów lub przywoływanych przez dzieci z ich własnego życia.
Dzieci prowadzą pomiar swoich osiągnięć – przyznają sobie punkty za poszczególne osiągnięcia, wynikające z ustalonych zasad oraz z samodzielnie dostrzeganych przez siebie sukcesów (jak np. zmiana myślenia na omawiany temat). Liczba punktów uzależniona jest od tego, jak ważne jest dla dziecka dane osiągnięcie, dzięki czemu trening TZA dodatkowo pomaga kształtować im adekwatną samoocenę.
1. Trening umiejętności prospołecznych
Uczestnicy uczą się i ćwiczą podstawowe umiejętności społeczne, takie jak np.: proszenie o pomoc, zadawanie pytań, rozpoczynanie rozmowy, mówienie komplementów, przepraszanie, wyrażanie uczuć, radzenie sobie z oskarżeniem.
2. Trening kontroli złości/ Kontrola gniewu
Celem tego etapu jest nauka rozpoznawania emocji, szczególnie gniewu, i identyfikowania sytuacji go wyzwalających. Dzieci są uczone technik zarządzania emocjami, takich jak:
3. Trening wnioskowania moralnego
Dzieci wzbogacają dotychczas zdobyte umiejętności o zdolność rozpoznawania i analizowania sytuacji wymagających podejmowania moralnych decyzji. Są uczone myślenia etycznego, podejmowania decyzji zgodnych z normami społecznymi, rozwiązywania problemów z perspektywy wartości moralnych.
Trening TZA dedykowany jest m.in. dzieciom z diagnozą ADHD, zaburzeń ze spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera) i innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju, a także tym radzącym sobie z sytuacjami stresującymi poprzez autoagresję lub stosowanie agresji słownej/fizycznej/psychicznej względem innych. Udział w zajęciach pomoże również dzieciom nieśmiałym, wycofanym, reagującym lękiem.
Jednym słowem: pomożemy Ci stać się takim trenerem TZA, który w pełni skupia się na swojej pracy i budowaniu z Uczestnikami jakościowej więzi - zostawiając w tyle obawy odnośnie własnych kwalifikacji czy kompetencji.
Podstawą naszego kursu przygotowującego do prowadzenia treningu zastępowania agresji - TZA - jest cykl filmów instruktażowych, zawierających praktyczny pakiet objaśnień i wskazówek do codziennej pracy, przygotowany w sposób konkretny i przystępny. Oprócz tego otrzymasz od nas:
Joanna Stryjecka-Chwir: certyfikowana trenerka i praktyczka zastępowania agresji, certyfikowana terapeutka ręki i zaburzeń morotyki małej, psychoterapeutka dzieci od 6 r.ż., młodzieży, osób dorosłych i rodzin specjalizująca się w technikach CBT i TSR. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną; obecnie w trakcie całościowego szkolenia z psychoterapii osób dorosłych (Szkoła Psychoterapii Crescentia) oraz psychoterapii dzieci i młodzieży (Poza Schematami). Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w szkole podstawowej oraz Ogólnopolskim Pogotowiu dla Ofiar Przemocy “Niebieska Linia”.
W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]